TT-kritik


2005-11-21

Världen idag: TT spred tvivelaktiga uppgifter om Arafats död

Tidningen Världen idag avslöjar idag en av de senaste förfalskningar av TT:s propagandistiske journalist Stefan Hjertén:

Flera tidningar publicerade TT:s nyhet i helgen om att det är ”uteslutet” att Arafat dog på grund av aids. Nyheten påstås vara en översättning från nyhetsbyrån Associated press (AP). Men uppgiften om att aids är uteslutet, har TT:s journalist Stefan Hjertén lagt till själv. Utan att ange källa.
- Den uppgiften borde de plocka bort, säger Leif Hallstam på Svenska Dagbladets utrikesredaktion.
[…]

När Världen idag kontaktar Stefan Hjertén om varifrån han fått uppgiften, förklarar han:

– Jag är 98 procent övertygad om att uppgifterna om Percysjukhusets utlåtande finns i en rätt lång artikel i förra eller förrförra Le Monde Diplomatique, där Amnon Kapeloiuk – en israelisk journalist som följt Arafat genom åren och förra året gav ut en stor biografi – skriver om det troliga i att Arafat mördades.”
[…]
Arafat dog på militärsjukhuset Percy i Frankrike, efter en kort vistelse i Amman, Jordanien, där hans egen livläkare, dr Ashraf al Kurdi bor. Officiellt dog han av sviterna från en eller flera sjukdomar. Någon entydig definition på sjukdomarna finns inte enligt rapporten. Ingen har hittills kunnat ge ett avgjort besked om dödsorsaken.
Däremot är spekulationerna många. Militärsjukhuset Percy är nämligen en av världens främsta aidsforskningsanstalter. Många läkare och specialister som tagit del av rapporten medger att symptomen var lik en som går bort i aids. Andra, inklusive hans egen läkare dr Ashraf al Kurdi, har erkänt i tidningen Al-Ahram Weekly, den 13:e september i år, att man funnit aidsvirus in hans blod.
Å andra sidan hävdar många att han blev förgiftad och mördad. Ingen direkt vet.
Men någon entydig uppgift om att sjukhuset har uteslutit att Arafat dog i aids, tycks alltså inte finnas.

En kommentar i bloggen The Neocon Blog innehåller dessutom en undersökning av källan som Hjertén angav i samtalet med Världen Idag:


Stefan Hjertén hänvisar till en artikel i Le Monde Diplomatique (här är en norsk översättning) skriven av Amnon Kapeliouk, och menar att AIDS "uteslöts" som dödsorsak för Arafat. Amnon Kapeliouk gör nämligen svepande anklagelser mot Israel, vilket Hjertén behandlar som "fakta". Men Kapeliouks egen fotnot (1) visar att New York Times-artikeln som går igenom Paris-sjukhusets Arafat-journal aldrig har "uteslutit" AIDS som dödsorsak. Den säger bara att en bedömare ansåg att AIDS var osannolikt, men inget test gjordes.

Det kan man dessutom stämma av genom att läsa artikeln i NY Times direkt, vilket Hjertén tydigen inte gjorde, utan baserade allt på en propagandist (av samma snitt som han själv). Däremot uteslöt sjukhuset att Arafat kan ha blivit förgiftad, eftersom alla tester gav negativt svar på det. Lögnen om förgiftning försöker Hjertén däremot att skylla på Israel.

Publicerat av TT-kritik 2005-11-21 kl. 23:18.

3 Svar till “Världen idag: TT spred tvivelaktiga uppgifter om Arafats död”

  1. # Anonymous A-K Roth

    Man undrar varför Hjertén måste skriva om Aids överhuvudtaget i samband med Arafats död. Går det månne rykten som Hjertén känner sig tvungen att dementera? Då förstår jag hans engagemang. Han vill skydda sin skyddslings rykte. Men man kan väl bara dementera en sån sak om Arafat hade testats för HIV? Stackars Hjertén, vad han får kämpa för sin sak.  

  2. # Anonymous Anonym

    Uppgifterna om Arafats (Abd al-Rahman abd al-Bauf Arafat al-Qud al-Husseini) homosexualitet kommer ursprungligen från den rumänska underättelsetjänsten. Israel anser i sin förra året offentliggjorda interna personprofil på Arafat att de brister i trovärdighet eftersom de inte korroboreras av andra spårbara uppgifter. Man kan ju förstås få HIV på annat sätt.  

  3. # Blogger TT-kritik

    Anonymous, självklart är det fel att påstå att Arafat dog i AIDS så länge det finns inga säkra uppgifter som tyder på det.

    Men det är lika fel - som Hjertén gör - att avfärda möjligheten att Arafat dog i AIDS så länge det inte finns säkra uppgifter som tyder på det motsatta.  

Skicka en kommentar



© TT-kritik

website stats