TT-kritik


2007-08-22

Hamas utnyttjar barn i terrorattacker, TT anklagar Israel

Nytt lågvattenmärke av Hamas: att skicka barn för att plockar bort en missilavfyrare som precis användes för en terrorattack mot Israel. Så lågt och vidrigt beteende ska självklart uppmärksammas. Och det är precis vad den propagandistiska nyhetsbyrån TT inte gör.

Hamas räknade med att Israel skulle attackera missilavfyrare strax efter terrorattacken. De räknade också med om barn som ska plocka bort avfyraren dör i attacken så ska det ge dem billiga propagandapoäng. Och det är precis vad de fick: nyhetsbyrån TT inte nämner med ett enda ord att barnen skickades att plocka bort avfyraren. Istället framställer dem dödsfallet som massaker:
På tisdagen dödade israelerna tre vuxna palestinier och två unga pojkar vid robotattacker mot staden Gaza.

Jämför gärna incidentbeskrivning i Haaretz:
The attack took place hours after troops killed a 9-year-old and a 12-year-old as they tried to collect Qassam rocket launchers. The children were killed on Tuesday the afternoon by an IDF tank in the northern Gaza Strip. The two were seen moving in a field near Beit Hanun toward rocket launchers immediately after Qassam rockets had been fired on towns in Israel.


Hamas fick vad de ville. Texten innehåller laddade språket (Israels arme kallas systematiskt för ”krigsmakt”) och ohederlig trixande med statistik (TT antyder att palestinska sidan blir mer rättfärdig av att palestinska terrorister utsätter flera sina landsmän för död och lidande än de lyckas mörda på den israeliska sidan).

TT:s propagandatelegram ska säkert kosta flera palestinska barns liv för den skickar tydliga signaler: det lönar sig bra att utnyttja barn. På sådant sätt är TT inte bara antiisraelisk, men även antipalestinsk.


Andra bloggar om: , , , , , , ,
---------------------------------------------

Det kom även ett läsarbrev i samma ämne:

Det är oklart vilken roll TT:s utrikeschef Ola Westerberg spelar, när han tillåter nedanstående TT-telegram att publiceras. Texten är så pass förljugen att exempelvis Sveriges Radio tvingades skriva en egen rapport om händelsen som tar upp det som TT utelämnade nedan. Det går inte att lita på Mellanösternrapporteringen från utrikesredaktionen på Tidningarnas Telegrambyrå.

[DN], [SR]

1. I telegrammet, med rubriken "Minst tolv palestinier dödade i Gaza" visar det sig att det inte alls hade dödats tolv palestinier idag. I själva verket har TT:s utrikesskribent summerat antalet dödade terrorister för hela veckan, och sedan satt en rubrik på det. Rubriken antyder dessutom att de dödade är civilpersoner, trots att alla dödade var terrorister respektive inblandade i raketattackerna.

2. TT skriver också att "På tisdagen dödade israelerna tre vuxna palestinier och två unga pojkar vid robotattacker mot staden Gaza". Men enligt samstämmiga palestinska och israeliska källor i originalet från Reuters, stod pojkarna vid raketavfyrningsplatsen från vilken man hade anfallit Israel. TT-skribenten "glömde" att nämna detta. Reuters:
"A Palestinian health ministry official said the two boys -- aged 10 and 12 -- were in an area close to where Gaza militants had fired rockets into Israel. [...] The Israeli army said its forces fired at two Palestinians who were standing next to a rocket launcher soon after militants had used it to fire rockets at Israel. [...] An army spokesman said that militant groups 'often use children as part of their operations' to retrieve launchers and equipment following rocket attacks."


Sammanfattningsvis har Israel alltså lyckats att slå ut ett större antal terrorister, och tyvärr också träffat två unga palestinier som utnyttjades av terroristerna som mänskliga sköldar.

3. Den TT-skribent som ansvarade för bedrägeriet ovan valde också att kalla den demokratiskt kontrollerade israeliska armén för "krigsmakten". Ingen av de palestinska organisationerna, ansvariga för raketattackerna, kallas för terrorister i texten:

"En talesman för den israeliska krigsmakten bekräftade ett flyganfall mot en grupp palestinier i gränsområdet."

Frågan är nu vem som ska ta ansvar för den här typen av oprofessionell och rent lögnaktig propaganda. Vad är Ola Westerbergs ansvar?

Etiketter: , , , , , , ,

Publicerat av TT-kritik 2007-08-22 kl. 11:57.

10 Svar till “Hamas utnyttjar barn i terrorattacker, TT anklagar Israel”

  1. # Anonymous Anonym

    Det är helt sjukt hur man lyckas vända en terroristattack till att få det till att låta som om Israel gav sig ut på mördarvändor när lusten faller in.

    Till och med journalister måste förstå att det handlar om att Terroristerna ser sina barn som noll värda och därför föredrar att använda dem för självmordsuppgifter?

    Mvh
    Helena  

  2. # Anonymous Johannes

    Nej Helena! Svenska journalister på SVT sympatiserar i 33% med vänstern. Så var inte förvånad över rapporteringen från MÖ!  

  3. # Blogger Bulten i Bo

    Herregud, fetar din kompis till och med i texten när han skickar privata mail till dig?  

  4. # Anonymous Anonym

    "Tre barn dödade i Gaza"
    http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=686501  

  5. # Anonymous Anonym

    Ja, det visade sig att barnen hade använts av terrorgrupperna för att delta i raketavfyrningoperationen. Släktingar till barnen anklagade terrorgrupperna för att utsätta dem för fara.

    Fler än 90 palestinska raketer har avfyrats mot israeliska byar under den senaste månaden.  

  6. # Anonymous Anonym

    (TT) Palestinsk barnbombare gripen.

    En 15-årig palestinsk självmordsbombare, med två bomber runt midjan, har gripits. Israel fördömde de palestinska terroristernas slakt på barn.  

  7. # Blogger Bromma_Herman

    Keep up the good work. The truth is out there!  

  8. # Anonymous Anonym

    "I onsdags dödades tre palestinska barn i Gaza av israeliskt artilleri. Förklaringen efteråt var att de höll på att ladda avfyrningsramper med raketer när soldaterna dödade dem. I dag säger den israeliska armén (IDF) själva att så alls inte var fallet, utan att barnen lekte kurragömma.

    An Israeli military investigation has revealed that the three children killed by Israeli artillery fire on Wednesday were not in any way involved in resistance activity, but were just playing.

    The Israeli military investigation was conducted through videotape analysis by a military monitor and showed that the three children of Abu Ghazala were not gathering rocket launchers, as the Israeli army at first claimed, but were playing hide-and-seek. (Maan News)


    The investigation showed that the army was unable to determine the identity or age of the figures pictured on the military monitors.

    The probe also revealed that the soldiers, who launched the rocket, realised that children were in the area, but were unable to change the path of the rocket.

    The videotape showed a child leaving the location before the rocket exploded.

    The military investigation claimed that the angle of the monitor cannot determine the age of the targets, or any aspects of their physical appearance.

    The Israeli army admitted after the analysis of the videotape that the three children were playing hide-and-seek, which is why they entered and re-entered the area of the rocket launchers, and that they were not in fact loading and re-loading the launchers."  

  9. # Anonymous Jens

    Det är bra att rättsstaten Israel gör sådana här utredningar. Kvarstår gör terroristernas sanslöst barbariska taktik att raketbomba daghem och andra civila platser i Israel, och avfyra raketerna från platser där de vet att barn leker och uppehåller sig.  

  10. # Anonymous Alef

    en missilavfirare är så billigt att tilverka att de lönar sig inte att skicka barnen att plocka bort när det finns tusentals i omlopp ; förkalaringen måste vara någon annan.  

Skicka en kommentar



© TT-kritik

website stats